Laureat w kategorii Teatr 2022

Laureat w kategorii Teatr 2022

Portret Krzysztofa WarlikowskiegoKrzysztof Warlikowski – reżyser teatralny

Nominowany za reżyserię spektaklu „Odyseja. Historia dla Hollywoodu”, Nowy Teatr w Warszawie

Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1993). Należy do odnowicieli języka teatru. Jeden z najbardziej cenionych twórców teatru europejskiego. W swojej twórczości sięga do dramatów antycznych, szekspirowskich i współczesnych. Pierwsze realizacje w teatrach polskich i zagranicznych to: „Hamlet” (Tel Awiw, 1997 i Warszawa, 1999), „Poskromienie złośnicy” (Warszawa, 1998), „Burza” (Stuttgart, 2000 i Warszawa, 2003).

W 1999 roku rozpoczął kilkuletnią współpracę z Teatrem Rozmaitości (dziś TR) w Warszawie, gdzie zrealizował siedem spektakli („Hamlet”, „Oczyszczeni”, „Bachantki”, „Burza”, „Dybuk. Między dwoma światami”, „Krum”, „Anioły w Ameryce”), które były zapraszane na międzynarodowe festiwale (m.in. Fesitval d’Avignon, Festiwal Prensa de Otoño w Madrycie, Edinburgh International Festival) i do najważniejszych ośrodków teatralnych (m.in. Hebbel am Ufer Theater w Berlinie, Teatro Garibaldi w Palermo, Centrum Meyerholda w Moskwie, Centro Cultural Belém w Lizbonie, Theatre de l’Odeon w Paryżu, Cameri Theatre w Tel Awiwie). Reżyserował też w teatrach w Zagrzebiu, Bonn, Nicei, Amsterdamie, Hanowerze i Paryżu. W 2000 roku zadebiutował jako reżyser operowy, przygotowując w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie prapremierę opery Roxanny Panufnik „The Music Programm”. W Tonnel Groep w Amsterdamie 2006 roku odbyła się premiera jego spektaklu „Madame de Sade”.

Od początku 2008 roku kieruje założonym wraz z grupą stałych współpracowników Nowym Teatrem w Warszawie, gdzie wyreżyserował „(A)pollonię”, „Tramwaj”, „Koniec”, „Opowieści afrykańskie”, „Kabaret warszawski”, „Francuzi”, „Wyjeżdżamy”, „Odyseja. Historia dla Hollywoodu”. W 2011 roku do kin wszedł film Łukasza Barczyka „Gli Italiani”, w którym zagrał główną rolę.

Przedstawienie Warlikowskiego zostało skomponowane w znany i wypróbowany wielokrotnie sposób w jego „maszynie do grania” – to kolaż rozmaitych scen, cytatów, fragmentów filmowych i rejestrowanych na żywo, które spina oś zaplanowanej wędrówki. (…) Aktorsko to przedstawienie wyśmienite, choć niełatwe w odbiorze przez wielotorowość narracji – jako model do samodzielnego składania już po spektaklu. (Tomasz Miłkowski, z uzasadnienia wniosku)

Mazowiecki Instytut Kultury