Laureat w kategorii Muzyka 2022
Mariusz Godlewski – baryton
Nominowany za drugi tom nagrania Pieśni Stanisława Moniuszki („Moniuszko. Pieśni”, NIFCCD 116) oraz kreację Podczaszyca w nagraniu „Hrabiny” („Moniuszko. Hrabina”, NIFCCD 089-090)
Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Bogdana Makala. Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych (m.in. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju, VI Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu i Konkursu im. Imricha Godina na Słowacji) oraz Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Śpiewak. Był stypendystą wrocławskiego Samorządu w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych Utalentowanych Wrocławian oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2001-2002 przebywał na stypendium w Wiedniu w klasie prof. Leopolda Spitzera.
Zadebiutował w 2002 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie partią Peleasa w „Peleasie i Melizandzie”. Uczestniczył w prapremierowym wykonaniu cyklu pieśni Krzysztofa Pendereckiego „Powiało na mnie morze snów”, powstałego na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina dla uczczenia 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. Na zaproszenie Valery’ego Gergieva wystąpił pod jego batutą na Festiwalu Białych Nocy w Petersburgu oraz podczas Festiwalu w Pekinie pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego.
Występuje na scenach operowych w Polsce i za granicą. W swoim repertuarze ma wiele głównych partii operowych, m.in.: Hrabiego w „Weselu Figara”, tytułowego Don Giovanniego i Guglielma w „Così fan tutte”, Eugeniusza Oniegina w „Onieginie”, Escamilla w „Carmen”, Zurgi w „Poławiaczach pereł”, dra Malatesty w „Don Pasquale”, Lorda Ashtona w „Łucji z Lammermooru”, tytułowego Króla Rogera, Marcella w „Cyganerii”, Sharplessa w „Madame Butterfly”, Germonta w „Traviacie”, Janusza w „Halce”, Wolframa w „Tannhäuserze”, Adama w „Raju utraconym” i Tadeusza w „Pasażerce”.
Jego płyty, nagrane w znakomitym gronie muzyków, wydał NIFC: dwa albumy z Pieśniami Stanisława Moniuszki i album z Pieśniami Fryderyka Chopina oraz trzy opery Moniuszki z udziałem artysty: „Flis” (w partii Jakuba) i „Hrabina” (w partii Podczaszyca) oraz „Straszny dwór” (w partii Zbigniewa).
…Artysta sięga zarówno po partie bardzo popularne, jak i te mniej znane, wydobywając całą ich urodę i maestrię kompozytorskiego pióra… (Stanisław Leszczyński, z uzasadnienia wniosku)
Ostatnio zaktualizowano 27 września 2022 o 13:47